W Holandii otwarto pierwszy na świecie wydrukowany betonowy most przeznaczony dla rowerzystów.
Prawie 23 miliony rowerów – to szacunkowa ilość jednośladów poruszających się po Holandii. Rowery zdominowały transport na mniejszych odległościach, a świetna infrastruktura ścieżek rowerowych w miastach tylko temu sprzyja. Nic więc dziwnego, że pomyślano postawić taką konstrukcję właśnie jako most rowerowy.
Most nie jest duży, ma 8 metrów i składa się z około 800 warstw betonu. Prace nad mostem trwały 3 miesiące na Holenderskiej politechnice w Eindhoven we współpracy z firmą budowlaną BAM Infra.
Most został zmontowany z kawałków w ciągu zaledwie sześciu godzin w mieście Gemert. Projektanci twierdzą, że konstrukcja może wytrzymać ciężar 40 ciężarówek, chociaż będzie on używany głównie przez rowerzystów.
Już w 2015 roku na tym uniwersytecie powstała wielkoformatowa drukarka 3D o polu roboczym 9 x 4,5 x 3 m, wyposażoną w pompę do betonu, dzięki czemu urządzenie może tworzyć elementy betonowe.
Wielkoformatowa drukarka 3D podczas pracy
Jedną z wielu zalet drukowania 3D jest mniejsza ilość odpadów, ponieważ drukarka uniwersytetu jedynie nakłada beton tam, gdzie jest to potrzebne, w przeciwieństwie do bardziej tradycyjnej metody napełniania formy. Podczas produkcji betonu powstaje duża ilość dwutlenku węgla, co jest w tym przypadku również ograniczone.
Drukowany 3D most jest szybszy i tańszy w realizacji porównując do techniki tradycyjnej, dodatkowym plusem jest większa swoboda projektowania i dostosowywania projektu do otoczenia.
Dla zainteresowanych odsyłam do artykułu dotyczącego technologii Contour Crafting, który wyjaśnia jak działa gigantyczna drukarka 3D drukuje m.in. budynki mieszkalne.
Źródło: 3dprint.com