Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Projekt Sound City – drukowane 3D uszy, które przechwytują dźwięki wielkich miast

Projekt Sound City – drukowane 3D uszy, które przechwytują dźwięki wielkich miast

Dzięki projektowi Sound City można przeżyć krótką wycieczkę dźwiękową do np. Nowego Jorku, czy też przenieść się w klimaty Sztokholmu. Chociaż projekt jest nadal w toku, miejsc z których można posłuchać realistycznego otoczenia jest coraz więcej.

Projekt Sound City-1
Finalny wygląd uszu do przechwytywania binauralnie dźwięku z czterech kierunków

Wchodząc na stronę projektu, możemy szybko przenieść się do wybranego miejsca i usłyszeć realistyczne dźwięki okraszone odpowiednimi panoramami zdjęciowymi 360° z tych miejsc, a to wszystko zupełnie za darmo. Do odsłuchów konieczne jest założenie słuchawek, najlepiej takich, które wytłumią nasze otoczenie. Przy użyciu głośników, zniknie efekt przebywania w środku miejsca w który chcemy się przenieść, a cały efekt nie będzie słyszalny.

Projekt Sound City-3

Projekt ten został opracowany przez realizatorów dźwięku i kreatywnych twórców: David Vale, Rick van Mook i Caco Teixera, którzy chcieli podzielić się ze wszystkimi dźwiękami z całego świata. Jak wyjaśniają, technologia pozwala nam przenieść się prawie wszędzie.

Projekt Sound City-4

„Świat jest pełen różnych ludzi, kultur i miast. Dzięki dzisiejszej technologii, mamy dostęp do ogromnej ilości informacji na temat nawet najbardziej odległych miejsc. Możemy korzystać z narzędzi do poznania każdej ulicy, usłyszeć otoczenie. Projekt Sound City to jeden krok dalej, który przynosi uczucie bycia w miejscu w którym chcemy. Za pomocą kombinacji panoramy zdjęciowej i wysokiej jakości dźwięku przestrzennego zarejestrowanego przez specjalne sztuczne uszy, można wybrać miejsca na mapie i przenieść się wirtualnie do tej lokalizacji” mówią autorzy projektu.

Projekt Sound City-2
Urządzenie do rejestrowania dźwięku z czterech kanałów jednocześnie

Twórcy projektu Sound City użyli nagrywania binauralnego, czyli techniki nagrywania dźwięku, umożliwiającej słuchaczom precyzyjną lokalizację zarejestrowanych w przestrzeni dźwięków, co przy odsłuchu stwarza iluzję przebywania w miejscu, gdzie odbywało się nagranie. Aby osiągnąć taki rezultat, w metodzie nagrywania stosuje się makietę sztucznej głowy i mikrofony douszne, dzięki temu można zarejestrować taki dźwięk jaki docierałby do uszu słuchacza, jeśli stałby w tym miejscu. W projekcie zamiast sztucznej głowy użyto tylko najważniejszego elementu jakim są małżowiny uszne, które początkowo zostały wydrukowane na drukarce FDM, a później z pomocą usługi Shapeways. Całe urządzenie składa się z czterech uszu, skierowanych na cztery różne kierunki, dzięki temu dodatkowo można zsynchronizować panoramy zdjęciowe 360 stopni z dźwiękiem. 

źródło:  www.fastcolabs.com

Powrót na górę