Elon Musk przedsiębiorca z Tesla Motors i SpaceX ujawnił projekt pojazdu, który będzie zasilany energią słoneczną i poruszać się będzie z prędkością 1222.84 km/h, co teoretycznie pozwala odbyć podróż z San Francisco do Los Angeles w 35 minut, czyli porównywalne do prędkości dźwięku. Zespól Whiteclouds zaprojektował koncepcje Muska w 24 godziny.
Gotowy model koncepcyjny został wydrukowany na trzech różnych drukarkach 3D.
Poniżej filmik z prac
Hybryda pociągu i samolotu, która rozpędza się do prędkości dźwięku, to koncepcja możliwa do zrealizowania. Musk wyobraża sobie Hyperloop jako piąty typ transportu: alternatywa dla statków, samolotów, samochodów i pociągów. To jeszcze otwarta koncepcja projektu, dlatego nowy system tranzytowy powstanie, ale wyłącznie wtedy gdy będzie:
– bezpieczniejszy
– szybszy
– tańszy
– wygodniejszy
– odporny na warunki atmosferyczne
– posiadający, trwałe własne zasilane (mowa o energii słonecznej)
– odporny na trzęsienia ziemi
Nowy środek transportu będzie łączył wszystkie najkorzystniejsze aspekty z dotychczasowych rozwiązań transportowych:
1. Dostępny, gdy pasażer jest gotowy do podróży (transport drogowy)
2. Niedrogi (transport drogowy)
3. Szybki (transport powietrzny)
4. Przyjazny dla środowiska (transport kolejowy)
Powyżej rura w przekroju, z dołączonymi panelami słonecznymi i łączeniami
Trochę na temat budowy
Hyperloop składa się z kilku odrębnych elementów, w tym:
1.Kapsuła:
- Zamknięte kapsuły przewożące 28 pasażerów, przemieszczać się będą wzdłuż wnętrza rury odjeżdżając średnio co 2 minuty z Los Angeles i San Francisco (maksymalnie co 30 sekund w godzinach szczytu, nieco rzadziej nocą)
- Umożliwiać będzie przewóz trzech samochodów wraz z pasażerami (ta wersja jest jeszcze rozważana)
- Kapsuły w czasie jazdy będą oddzielone od siebie w rurze na odległość ok. 37 km – ze względów bezpieczeństwa
- Kapsuły będą wyposażone w łożyska powietrzne, które do działania używać będą wysokiego ciśnienia wytwarzającego siłę nośną
Kapsuła z drzwiami otwartymi na stacji
2. Rura:
- Wykonana będzie ze stali. Dwie rury zostaną zespawane ze sobą w konfiguracji bok-do-boku, aby kapsuły mogły podróżować w obu kierunkach.
- Maszty wspierające będą umieszczone co 30 metrów
- Panele słoneczne będą zakrywać górne części rury, w celu zapewnienia potrzebnego zasilania
- Obniżone ciśnienie w rurze pozwoli zachować minimalne straty prędkości kapsuły
3. Napęd:
- Akceleratory liniowe będą umieszczone wzdłuż rury w różnych miejscach w celu przyspieszenia kapsuł
- Sprężarka na przodzie kapsuły, ma służyć do utrzymania kapsuły na poduszce powietrznej
4. Trasa:
- Główne stacje będą w Los Angeles i San Francisco. Będzie również kilka pośrednich stacji, gdzie pasażerowie będą swobodnie mogli wsiadać i wysiadać
- W planach jest również rozbudowa trasy na kilka odgałęzień (na zdjęciu poniżej – niebieska, przerywana linia)
Hyperloop składa się z rury o niskim ciśnieniu, w której transportowane są kapsuły z pasażerami. Kapsuły są osadzone na poduszce powietrznej, wypełnionej sprężonym powietrzem wytwarzającym siłę nośną.
5. Zawieszenie
Zawieszenie stanowi dość duże wyzwanie technologiczne ze względu na znaczną prędkość kapsuły. Konwencjonalne koła przy takich prędkościach stają się niepraktyczne ze względu na wysokie straty tarcia i dużą niestabilność dynamiczną. Dobrym rozwiązaniem jest unoszenie magnetyczne, jednak koszt związany z materiałami i całą konstrukcją jest dość wygórowany. Alternatywą do tego rozwiązania jest zawieszenie pneumatyczne. Łożyska pneumatyczne oferują dużą stabilność i dość niski koszt wykonania
Schemat łożyskowania powietrznego kapsuły
Gdy wysokość szczeliny pomiędzy ścianką rury, a kapsułą zaczyna się zmniejszać, przepływ powietrza w szczelinie łożyska wykazuje nieliniową reakcję, powodując zwiększenie ciśnienia. Podwyższone ciśnienie odpycha kapsułę od ściany, co pozwala na powrót do jego nominalnej wysokości jazdy. Kapsuła ma być również wyposażona w tradycyjne koła, w celu ułatwienia przemieszczania się z prędkością do 160 km/h, a także dla ogólnego bezpieczeństwa całego systemu przy podjeździe do stacji.
Planowane jest, aby Hyperloop przewoził 7,4 mln osób w jednym roku.
Czy Hyperloop będzie korzystać wyłącznie z własnego zasilania?
Poprzez umieszczenie paneli słonecznych na szczycie rury, Hyperloop może generować ilość energii przekraczająca potrzeby do bieżącego działania, dlatego zostaną zamontowane akumulatory, które będą gromadzić energię do pracy w nocy oraz w okresach większego zachmurzenia.
Dołączam jeszcze zdjęcie kapsuły z pasażerami oraz jej budowę:
Jeśli kogoś interesuje pełny raport na temat Hyperloop, można go znaleźć na stronie SpaceX