Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy

Druk 3D został wymyślony już paręnaście lat temu, jednak niewiele firm w sektorach produkcyjnych przyjęło całkowicie tę technologię do usprawniania swojej pracy.

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy-2

W ciągu ostatnich dwóch lat coraz więcej firm głośno i publicznie eksperymentuje z drukiem trójwymiarowym. Jeden z amerykańskich gigantów – General Electric (GE) zademonstrował wydrukowany, w pełni funkcjonalny silnik odrzutowy.

GE jest jedną z tych wielkich i znanych marek, które na co dzień wykorzystuje druk 3D. Szczególnie jest on używany do budowy dysz paliwowych wykorzystywanych w silnikach odrzutowych LEAP, które mogą być stosowane w samolotach już w 2015 roku.

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy-1

Na filmie dostępnym pod tym linkiem David Bartosik – inżynier centrum rozwojowego technologii addytywnej GE, prezentuje jak powstawał miniaturowy silnik odrzutowy i jego pierwsze uruchomienie. Zespół zaprojektował i wydrukował silnik odrzutowy, który posłuży do napędzania samolotu sterowanego radiowo. Konstrukcja powstała na drukarce 3D EOS M270. Test odbył się w lotniczej komorze testowej, a silnik rozpędził się aż do 33 tysięcy RPM (obrotów na minutę).

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy-4

Rzecznik odpowiedzialny za elementy lotnicze firmy GE – Rick Kennedy powiedział, że drukowanie 3D jest szczególnie odpowiednie do wytwarzania wysoce zaawansowanych części, które są trudne do wykonania w sposób konwencjonalny. W przypadku silników odrzutowych, zrozumiałe jest, że absolutnie każda części musi działać poprawnie i być niezawodna.

Kennedy dodał, że druk 3D oferuje, niezbędny do tego celu poziom dokładności. Nie tylko pozwala wyprodukować nieosiągalne wcześniej złożone geometrie, ale również mogą one pracować w wysokiej temperaturze, zbudowane ze stopów o wysokiej wytrzymałości mechnicznej. Starsze dysze mogą składać się aż z 20 osobnych części, natomiast druk przestrzenny pozwala na stworzenie dyszy w jednym kawałku.

GE drukuje funkcjonalny silnik odrzutowy-3
Moment spiekania proszku metalu przez laser o mocy 200W

GE tworzy części do silników odrzutowych na drukarce 3D EOS M270, która wykorzystuje technologię bezpośredniego spiekania laserowego metalu (Direct Metal Sintering – DMLS). Drukarka wykorzystuje moc 200 watowego lasera, który roztapia bardzo cienkie warstwy proszku metalu.

Testy GE nie oznaczają tego, że wszystkie silniki odrzutowe będą w najbliższej przyszłości drukowane trójwymiarowo, jednak trzeba docenić zaangażowanie tej firmy w tę rewolucyjną technologię produkcji.

Dla przypomnienia podobne testy NASA przeprowadziła drukując wtryskiwacze do napędu rakietowego.

źródło: www.3ders.org

Powrót na górę