Materiał, który nie zawodzi na torze – tak można nazwać filament CF-PA-12, czyli kompozyt wzmacniany włóknami węglowymi, który znalazł zastosowanie w druku 3D.
Z tego materiału firma OMNI3D wydrukowała kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego, którego cechy przetestowano na torze wyścigowym podczas zawodów formuły student 2018.
Kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego PMT-02 powstał w drukarce Factory 2.0 z filamentu CF-PA-12 domieszkowanego włóknami węglowymi. Ten materiał to kompozyt o osnowie z poliamidu 12 (PA 12), wzmacniany włóknami węglowymi. Cechuje go wyjątkowa trwałość, wysoka sztywność i wytrzymałość na zrywanie. Szczególnie ta ostatnia cecha jest warta uwagi, ponieważ włókno węglowe posiada wytrzymałość ponad 2,5-krotnie większą niż popularny już ABS-42.
O jego wykorzystaniu mówi Krzysztof Kardach, główny technolog OMNI3D.
Włókno węglowe ma zastosowanie w produkcji części do samochodów, dronów, elementów o wysokiej trwałości przy jednoczesnej niskiej wadze. Co ważne w niektórych przypadkach można nim zastąpić elementy tworzone dotychczas z metalu. Co to oznacza? Świetnie sprawdza się w inżynierii części, w produkcji elementów końcowych, funkcjonalnych prototypów oraz testowaniu elementów konstrukcyjnych, przyrządów i oprzyrządowania.
Przykładem zastosowania filamentu CF-PA-12 jest wspomniany wcześniej kolektor dolotowy oraz tunel do chłodnicy wykorzystany w bolidzie PMT-12 zespołu Studenckiego Koła Naukowego Politechniki Rzeszowskiej „Racing Team”. Po fazie prototypowania i testów bolid z elementami wydrukowanymi przez Factory 2.0 zadebiutował podczas międzynarodowych zawodów Formuły Student 2018. Pierwsze sukcesy załoga odniosła podczas lipcowych wyścigów w Hiszpanii (16-22 lipca 2018 r. Formula Student Andora). Zespół zajął II miejsce w klasyfikacji spalinowej oraz zdobył nagrodę specjalną.
Z ciekawostek dotyczących tego materiału: na listopadowych Targach Formnext we Frankfurcie ważącą 180 kg drukarkę Factory 2.0 podwieszono na lekkim haku wydrukowanym z tego samego filamentu – CF-PA-12.
Zespół OMNI3D konsekwentnie działa w zakresie doskonalenia materiałów nie tylko dla branży motoryzacyjnej. Trwają prace badawczo-rozwojowe nad materiałami dla lotnictwa cywilnego, którymi zainteresowane jest europejski potentat Grupa Airbus, czy branży wojskowej. Te muszą spełniać określone kryteria wytrzymałościowe i ekranujące. Firma angażuje się także w projekty proekologiczne. Współpracuje w ramach międzynarodowego konsorcjum z Uniwersytetem Cypryjskim.
Równolegle prowadzone są prace nad pionierskim robotem drukującym w technologii 3D FFF, który będzie wykorzystywał innowacyjne materiały oparte m.in. na nanoceramice i materiałach kompozytowych o niespotykanej w technologii FFF wytrzymałości na zrywanie. OMNI3D proponuje, udoskonala i wdraża dla klientów nowatorskie rozwiązanie.
Źródło: Materiały prasowe omni3d.com