W XIX wieku Jules Lissajous, francuski matematyk, stworzył przyrząd który zbudowany był z dwóch prostopadle zawieszonych kamertonów do których przymocowane były lustra. Kamertony wprowadzano w wibracje (o różnych wysokościach dźwięku, dzięki czemu tworzył się określony harmoniczny interwał). Strumienie światła odbitego od luster padały na ścianę tworząc krzywą nazwaną jego imieniem – krzywą Lissajous. Wzory tworzyły fantastyczne figury.

Wizualizacja-dźwięku-1

Odkrycie Lissajousa zainspirowało Manuela Donoso i Luisa Pereira którzy stworzyli Harmonic Series. Jest to  zbiór urządzeń mechanicznych, oprogramowania, rzeźby i grafiki, które odkrywają muzyczną harmonię. Duet zamiast kamertonów używał głośników, które analogicznie umieszczali prostopadle z dwoma lusterkami przy osi  X i Y. Laser został skierowany na pierwsze zwierciadło i odbity przez drugie, które wreszcie rzutowało obraz dźwięku na ścianę.

Wizualizacja dzwieku-2

Wizualizacja dźwięku-3

Figury powstałe przy tym eksperymencie przy użyciu drukarki 3D mogą przedstawiać prawdziwe namacalne rzeźby.

Wizualizacja dźwięku-4

Wizualizacja dźwięku-5

Artyści aktualnie są w trakcie budowania wersji internetowej, aby każdy mógł generować własne grafiki i rzeźby, które są wizualizacją jego głosu.

Wizualizacja dźwięku-6

Wizualizacja dźwięku-7

Wizualizacja dźwięku-8