Projekt Sound City – drukowane 3D uszy, które przechwytują dźwięki wielkich miast

Projekt Sound City – drukowane 3D uszy, które przechwytują dźwięki wielkich miast

Dzięki projektowi Sound City można przeżyć krótką wycieczkę dźwiękową do np. Nowego Jorku, czy też przenieść się w klimaty Sztokholmu. Chociaż projekt jest nadal w toku, miejsc z których można posłuchać realistycznego otoczenia jest coraz więcej.

Projekt Sound City-1
Finalny wygląd uszu do przechwytywania binauralnie dźwięku z czterech kierunków

Wchodząc na stronę projektu, możemy szybko przenieść się do wybranego miejsca i usłyszeć realistyczne dźwięki okraszone odpowiednimi panoramami zdjęciowymi 360° z tych miejsc, a to wszystko zupełnie za darmo. Do odsłuchów konieczne jest założenie słuchawek, najlepiej takich, które wytłumią nasze otoczenie. Przy użyciu głośników, zniknie efekt przebywania w środku miejsca w który chcemy się przenieść, a cały efekt nie będzie słyszalny.

Projekt Sound City-3

Projekt ten został opracowany przez realizatorów dźwięku i kreatywnych twórców: David Vale, Rick van Mook i Caco Teixera, którzy chcieli podzielić się ze wszystkimi dźwiękami z całego świata. Jak wyjaśniają, technologia pozwala nam przenieść się prawie wszędzie.

Projekt Sound City-4

„Świat jest pełen różnych ludzi, kultur i miast. Dzięki dzisiejszej technologii, mamy dostęp do ogromnej ilości informacji na temat nawet najbardziej odległych miejsc. Możemy korzystać z narzędzi do poznania każdej ulicy, usłyszeć otoczenie. Projekt Sound City to jeden krok dalej, który przynosi uczucie bycia w miejscu w którym chcemy. Za pomocą kombinacji panoramy zdjęciowej i wysokiej jakości dźwięku przestrzennego zarejestrowanego przez specjalne sztuczne uszy, można wybrać miejsca na mapie i przenieść się wirtualnie do tej lokalizacji” mówią autorzy projektu.

Projekt Sound City-2
Urządzenie do rejestrowania dźwięku z czterech kanałów jednocześnie

Twórcy projektu Sound City użyli nagrywania binauralnego, czyli techniki nagrywania dźwięku, umożliwiającej słuchaczom precyzyjną lokalizację zarejestrowanych w przestrzeni dźwięków, co przy odsłuchu stwarza iluzję przebywania w miejscu, gdzie odbywało się nagranie. Aby osiągnąć taki rezultat, w metodzie nagrywania stosuje się makietę sztucznej głowy i mikrofony douszne, dzięki temu można zarejestrować taki dźwięk jaki docierałby do uszu słuchacza, jeśli stałby w tym miejscu. W projekcie zamiast sztucznej głowy użyto tylko najważniejszego elementu jakim są małżowiny uszne, które początkowo zostały wydrukowane na drukarce FDM, a później z pomocą usługi Shapeways. Całe urządzenie składa się z czterech uszu, skierowanych na cztery różne kierunki, dzięki temu dodatkowo można zsynchronizować panoramy zdjęciowe 360 stopni z dźwiękiem. 

źródło:  www.fastcolabs.com

Powrót na górę