Przemysł samochodowy coraz częściej korzysta z drukowania 3d, aby zmniejszyć koszty materiałów i robocizny. W Oplu istotną częścią procesu produkcyjnego stały się narzędzia montażowe produkowane przez drukarki 3D.

Opel korzysta z 40 wydrukowanych narzędzi montażowych przy produkcji ADAM ROCKS-1

© GM

Opel ujawnił, że zespół kierowany przez inż. Sascha Holl używa druku 3D do produkcji plastikowych narzędzi montażowych w fabryce w Rüsselsheim w Niemczech. Dzięki drukowaniu przestrzennemu, Opel może wytwarzać potrzebne części szybciej i taniej.

Eksperci Opla mówią, że to dopiero początek stosowania narzędzi z drukarki 3D i ich wykorzystanie będzie stale rosnąć.

Opel korzysta z 40 wydrukowanych narzędzi montażowych przy produkcji ADAM ROCKS-2

© GM

Do produkcji modelu Adam, który ma ujrzeć światło dzienne we wrześniu, wykorzystywanych jest aż 40 wydrukowanych przyrządów montażowych. Do tych elementów zaliczają się ramki montowane na słupkach, które potrzebne są do umieszczenia logotypu z nazwą pojazdu na bocznej szybie. Drukowany element przyczepiony do przedniej szyby upraszcza proces montażu i pomaga w dokładnym jej osiowaniu. Pozostałe elementy spełniają jeszcze inne zadania, pomagające w  mocowania dachu i drzwi.

Dzięki technologii cyfrowej, inżynierowie mogą rozwijać narzędzia montażowe w fazie rozwoju modelu Adam Rocks. „Proces drukowania 3D pozwala nam produkować praktycznie każdą możliwą formę i kształt, w przeciwieństwie do tradycyjnej technologii produkcji, praktycznie nie mamy ograniczeń” wyjaśnia inż. Holl.

Opel korzysta z 40 wydrukowanych narzędzi montażowych przy produkcji ADAM ROCKS-3

© GM

Drukowane narzędzia są lekkie, wytrzymałe i wszechstronne. Podczas procesu drukowania 3D, tworzywo sztuczne jest topione i kładzione warstwowo, każda ma 0,25 mm grubości (technologia FDM/FFF). Puste przestrzenie i nawisy automatycznie zostają podparte materiałem wypełniającym, który po wydruku jest wypłukiwany.

Według Opla, koszty produkcji narzędzi montażowych jest teraz ograniczony nawet o 90 procent. Ponadto narzędzia o odpowiedniej wytrzymałości są lżejsze nawet o 70 procent, a każdy taki element może być gotowy w parę godzin. Dodatkową zaletą jest to, że wydrukowane elementy można obrabiać mechanicznie, przez np. wiercenie, szlifowanie, lakierowanie i łączenie z innymi materiałami.

Opel korzysta z 40 wydrukowanych narzędzi montażowych przy produkcji ADAM ROCKS-4

© GM

„Możemy dostosować narzędzia do każdej sytuacji montażowej, aby były łatwe w obsłudze dla kolegów na linii produkcyjnej” mówi Holl.

Drukowane narzędzia są obecnie wykorzystywane przy produkcji Opla Insignia i Cascada, ale będą wprowadzane krok po kroku dla innych modeli, takich jak nowa Corsa, Vivaro i Mokka, które zjadą z linii montażowych jeszcze w tym roku.

źródło: www.3ders.org