„W Formule 1 aerodynamika jest nauką empiryczną. Projektujemy i porównujemy nowe pomysły, aby wybrać najefektywniejsze do zrealizowania. Im więcej pomysłów możemy porównać i ocenić, tym możemy osiągnąć większe sukcesy na torze” – mówi Lotus F1 Racing Team. Firma przed współpracą z firmą 3D Systems w 1998 roku używała włókna węglowego, płyt epoksydowych i metalu do projektowanych elementów aerodynamicznych.
Jako jeden team Formuły 1, Lotus miało system SLA ® 5000, i zaczęło używać go do opracowywania prototypów. Zastosowanie tej technologii stopniowo się rozszerzało, od szybkiego prototypowania modeli elementów aerodynamicznych, do bezpośredniej produkcji części do testowania i wyścigów. Pierwsze elementy wydrukowane na systemie SLA ® zostały zainstalowane w wyścigu już w 2001 roku, a po uzyskaniu sukcesu, Lotus otworzył pierwsze centrum Advanced Digital Manufacturing (ADM) w 2002 roku. Lotus ma teraz pięć takich ośrodków, gdzie produkuje części samochodowe.
Odkąd Lotus zaczął interesować się drukiem 3D, w dziale aerodynamiki stworzono nowe miejsca pracy, zwiększyły się one z 19 do 70 pracowników. Formuła 1 staje się coraz bardziej uzależniona od udoskonaleń aerodynamicznych, zapotrzebowanie na coraz więcej badań i prób wzrosło dramatycznie.
” Technologie stały się bardziej dostępne, a nowy proces produkcyjny dla Lotusa przyczynił się do zmniejszenia zarówno czasu wykonania jak i kosztów prototypów. Lotus Team w zeszłym roku testował 14000 aerodynamicznych rozwiązań. Komponenty zostały wyprodukowane bezpośrednio z projektów CAD, co czyni je bezkonkurencyjnie dokładnymi na tle konwencjonalnych technologii ” – 3D Systems.
Utrzymanie konkurencyjności
Lotus F1 Team działa przez cały rok, aby utrzymać przewagę konkurencyjną i rozwija swój samochód podczas sezonu wyścigowego. Po każdym okrążeniu, samochód przechodzi ogólne zmiany i usprawnienia, które biorą pod uwagę różne trasy, temperaturę otoczenia i przewidywane warunki pogodowe na dzień wyścigu. „Pod koniec roku, jesteśmy około sekundy na okrążenie szybciej niż wtedy, gdy zaczynaliśmy” mówi Bob Bell, dyrektor techniczny. „W wyścigach, nie można ustalić ceny na ile to jest warte. Poprawa aerodynamiki jest najbardziej opłacalnym sposobem, aby zwiększyć efektywność, a technologie druku trójwymiarowego są obecnie istotną częścią naszego rozwoju”.
Lotus Team produkuje wydajne przekładnie i elementy zawieszenia za pomocą dokładnych wzorów odlewniczych stworzonych przy użyciu druku trójwymiarowego.
Patrząc w przyszłość
Aby skrócić czas i koszty, ostatecznym celem Lotusa jest użycie Advanced Digital Manufacturing jako w pełni uprzemysłowionych technologii dostarczania gotowych części samochodowych. Lotus szczególnie nie może się doczekać rozwoju produkcji materiałów do druku, które mogą wytrzymać jego wymagające testy. Intensywne temperatury panujące w bolidach F1 są jak na razie murem nie do przeskoczenia (średnie temperatury elementów bolidu dochodzą do ponad 250 stopni Celsjusza), ale podobnie jak Formuła 1, technologia ciągle się rozwija.