Nowa technologia została wykorzystana do budowy pojazdów bezzałogowych UAV, dzięki którym można stworzyć sieć niezawodnego monitoringu. Naukowcy z Uniwersytetu w Southampton, stworzyli bezzałogowca nazwanego 2Seas, który wkrótce ma być wykorzystywany przez organizację bezpieczeństwa morskiego do monitoringu granicy kanału La Manche i Morza Północnego.

2SEAS – bezzałogowiec do monitorowania wybrzeża-1

2Seas jest przeznaczony do odbywania długich misji nadzoru dla straży przybrzeżnej w Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii i Francji. Zamiast pilota, pojazd ma podwieszoną kamerę o wysokiej rozdzielczości, dzięki któremu może kontrolować nielegalne działania połowowe, a nawet próby przemytu narkotyków.

2SEAS – bezzałogowiec do monitorowania wybrzeża-2

2Seas jest bratem napędzanego silnikiem elektrycznym pojazdu SULSA, który już w roku 2011 został stworzony przy użyciu technologii druku 3D i odbył swój pierwszy lot.

SULSA został prawie całkowicie wydrukowany z tworzywa sztucznego ABS, przy jego 1,5 metrowej rozpiętości skrzydeł. 2SEAS ma skrzydła o rozpiętości 4 metrów, jednak nie zostały wydrukowane ze względu na duże rozmiary. Wydrukowany został kokpit, zbiornik paliwa i zawieszenie silnika, skrzydła i ogon są wykonane z włókna węglowego. 2SEAS jest wyposażony w silnik spalinowy.

2SEAS – bezzałogowiec do monitorowania wybrzeża-4

2SEAS może latać nawet do 6 godzin z prędkością 100km/h. Jego brat SULSA z wykorzystaniem silnika elektrycznego mógł latać tylko 40 minut.

2SEAS – bezzałogowiec do monitorowania wybrzeża-3

Na poniższym wideo 2SEAS w locie.

Bezzałogowiec obecnie przechodzi jeszcze testy przy różnych warunkach atmosferycznych . Szacuje się, że wejdzie do służby już w 2015 roku.